«Jeg har visst at på sett er der jeg hører hjemme»

Johannes Vang (20 år) er produksjonsdesigner på RØST filmen «Rottegift» som skal snart i produksjon. Det er kanskje en litt annerledes måte Vang oppdaget interessen sin for film og video. Den kom nemlig med Iphone 6s som gav han mulighet til å filme i slow motion. «Det begynte med å filme triks på snowboard og utviklet seg derfra. Da jeg begynte på videregående møtte jeg mine bestevenner, som jeg bygde en filminteresse med» - Johannes Vang

«I begynnelsen var det regissør jeg ville bli, men fra sommeren 2020 har jeg siktet seg inn på art design og produksjonsdesign.»

Gjennom fotografen på filmen, Birk, fikk Vang forespørsel om han hadde lyst å gjøre produksjonsdesign på filmen og etter samtale med regissør Vigdis Nielsen om filmen ble Vang med i crewet.

«Etter ha snakket med Birk og Vigdis om filmen har jeg troen på at vi kan lage en skikkelig kul og spennende film.»

 Hva er egentlig en produksjonsdesigner og hva har du ansvar for?

«En produksjonsdesigner har det overordnede ansvaret for alt du ser i bildet som ikke er skuespill. Dette er alt fra rekvisitter og kostymer til biler og lokasjoner. En produksjonsdesigner jobber tett med regissør og fotograf om å skape det visuelle uttrykket i filmen, og det er min jobb som produksjonsdesigner å gjøre regissørens visjon til virkelighet gjennom set design, rekvisitter, kostymer osv.»

Hvordan går du frem når du skal jobbe med sett design på en film? 

«Som produksjonsdesigner er det første jeg gjør å lese manus, gjerne to og tre ganger for å gjøre meg en tanke om hva dette er for en film. Deretter snakker jeg med regi og manus om hva deres visjon med filmen er. Nå har jeg hatt et møte med Vigdis på regi, og Birk på foto hvor vi har planlagt hvordan denne filmen skal se ut, altså det helhetlige visuelle uttrykket.

Nå begynner neste jobb; nedbrekk. Når jeg gjør et nedbrekk leser jeg nøye gjennom manus for å notere detaljer i hver enkelt scene som er viktig for art department. Hvilke rekvisitter trenger vi? Hvordan ser rommet ut? Hva har de på seg? Når det er ferdig, tar jeg igjen praten med regi om de rekvisittene jeg mener det er viktig å drøfte. Fargen på en kaffekopp er nok ikke så viktig, men andre rekvisitter og scenografi som er viktig for historien»

 Hva er det som er gøy med denne produksjonen?

«Det jeg ser for meg at kommer til å bli gøy med denne filmen er hvordan jeg, Vigdis og Birk alle liker små detaljer som forteller det lille ekstra uten at seeren skal tenke på det. Det kan være at utseendet på en rekvisitt gir et frampek på hva som kommer til å skje eller hvordan scenografien endrer seg etter stemningen i filmen. Det er nok ikke noe de som ser filmen tenker på, men det hjelper på helhetsinntrykket. Om produksjonsdesigneren har gjort jobben sin riktig, så tenker ingen på at det i det hele tatt er en produksjonsdesigner. Den verden som jeg, sammen med foto og regi har laget skal være så troverdig at ingen skal tenke på det.»

 Det beste Vang vet er å være på sett og han ser frem til opptaksdagene.

«Det er det beste jeg vet. Helt siden første dagen min på et filmsett sommeren 2020 har jeg visst at på sett er der jeg hører hjemme, og jeg gleder meg til hver en dag jeg får på sett med flinke og kreative mennesker.»

«Rottegift» er den sjette kortfilmen Vang gjør produksjonsdesign på siden sommeren 2020 og han driver et lite produksjonsselskap som heter Rett Vest og jobber også som frilans filmskaper. Vang har store drømmer for fremtiden.

«I fremtiden håper jeg på at jeg får lov til å være med å jobbe i art department på små og store produksjoner i inn- og utland. Så får vi se, kanskje jeg en dag vinner en pris, eller noe sånt»